Avslag fra eierskifteforsikringen?
Å kjøpe en ny bolig er et av de viktigste og dyreste kjøpene man gjør i løpet av livet, og da er det særlig viktig at man får den tilstanden på boligen som er avtalt. De fleste boliger i dag selges med en eierskifteforsikring. Dette er en forsikring som selger av boligen kjøper, som dekker selgerens mulige ansvar for erstatning etter et salg. Dersom kjøper finner ut at den nye boligen har vesentlige feil eller mangler, kan vedkomne få erstatning fra eierskifteforsikringen.
Når dekkes mangler?
Ofte vil boligen selges ”som den er” eller ”as is”, men dette betyr ikke at en selger kan fraskrive seg alt ansvar for mangler kjøper oppdager etter overtagelse. Selgeren – og dermed forsikringsselskapet der eier har eierskifteforsikring – må likevel dekke vesentlige feil eller mangler som forelå da du kjøpte boligen, se avhendingslova. Dette vil gjerne foreligge der feil eller mangler utgjør minst 5% av kjøpesummen eller der det er gitt feil opplysninger om boligen eller holdt tilbake informasjon som selgeren måtte påregne at kjøper ønsket å få.
Forsikringen dekker ikke bare tekniske feil og mangler, men også rettsmangler, det vil for eksempel si mangler eller feil ved informasjon om boder, garasje eller begrensninger i bruk av eiendommen.
Eierskifteforsikring sikrer altså selger for de økonomiske kravene som skal oppstå etter at boligen er solgt, men for deg som kjøper kan du oppleve å møte et stort og uoversiktlig byråkrati dersom du oppdager feil og mangler ved din nye bolig og fremmer en eierskifteforsikringssak. Dersom du er usikker på om du har en sak som kan dekkes av eierskifteforsikringen, vil det være lurt å ta kontakt med en advokat. Våre erfarne advokater kan gi deg en gratis og uforpliktende vurdering av saken din.
Avslag fra eierskifteforsikring
Hvis du har kjøpt en ny bolig og oppdager at det er mugg på badet eller at felleskostnadene har blitt mye høyere enn forespeilet, vil du kunne fremme en eierskifteforsikringssak. Dessverre opplever mange kjøpere å få avslag fra eierskifteforsikringen. Vi får flere henvendelser fra klienter som har fått avslag fra eierskifteforsikringen, der det viser seg at begrunnelsen på avslaget kan bekjempes. Vi vil råde deg til å ikke gi deg uten å ta kontakt med erfarne advokater, da vi flere ganger ser at forsikringsselskapet sin første vurdering av et krav er feil.
Reklamasjon
Ofte vil begrunnelsen være at kjøper har reklamert for sent. Derfor er det viktig å gå videre med en sak så fort man oppdager en skjult feil eller mangel, og å sende en skriftlig reklamasjon. For å best vite hvordan man burde argumentere overfor forsikringsselskapet og få klarlagt tidsfrister, vil vi råde deg til å ta kontakt med en advokat. Våre erfarne advokater vil også kunne hjelpe deg med å undersøke om advokathjelp er noe som dekkes av forsikringen din. Saker om eierskifteforsikring er ofte dekket under boligforsikringen din.
Dokumentasjon
Andre ganger vil begrunnelsen for avslag være at feilen eller mangelen ikke er dokumentert. Så fort du oppdager en feil eller mangel i din nye bolig vil vi derfor råde deg til å få en fagmann til å se på feilen og innhente en reklamasjonsrapport fra en takstmann. Det er viktig å ikke begynne å rette på feilen før den er dokumentert og du har sendt inn en skriftlig reklamasjon.
Uoversiktlig byråkrati
De store forsikringsselskapene som Protector eller NCL, vil ofte ikke utbetale forsikringspengene uten en kamp, og det kan være vanskelig for en vanlig boligkjøper å stå alene mot deres store apparat. De kan forsøke å pålegge deg som kjøper en størst mulig dokumentasjonsbyrde for å trøtte deg ut. Vårt råd er å ikke slå seg til ro med at forsikringsselskapet nekter å utbetale. Vi kjenner forsikringsselskapene og vet hvordan man best burde argumentere overfor dem for å få gjennomslag for et krav. Ta kontakt med våre erfarne advokater i dag, så tar vi en uforpliktende vurdering av din sak.
Vi anbefaler også at du leser artikkelen «Hvorfor bruke advokat fra Advokatsidene».
Har du spørsmål om temaet i artikkelen eller andre ubesvarte juridiske spørsmål, send en gratis og uforpliktende henvendelse, start en Chat eller ring oss på 40 19 19 00 i dag.
Våre advokater står klare til å hjelpe deg.