Klient fikk bistand ved virksomhetsoverdragelse
En virksomhet ønsket å kjøpe opp en av sine underleverandører med tilnærmet identisk virksomhet. Formålet var blant annet å utvide driften i områdene hvor underleverandøren hadde sitt hovedkirke. Virksomheten kontaktet vårt kontor for bistand ved overdragelsen. Vi hjalp klienten med å utarbeide kontrakten for overtagelsen.
Dette innebar blant annet at vi:
- bistod med å fastsette verdien på underleverandøren.
- fastsatte hvordan betalingen skulle skje.
- sikret vår klient mot ”lik i lasten” hos underleverandøren.
- sikret at eierne av underleverandøren skulle jobbe videre i bedriften i tre år.
- regulerte eventuelle interessekonflikter mellom vår klient og underleverandøren.
- sikret at eierne av underleverandøren ikke startet konkurrerende virksomhet før en avtalt karantenetid var utløpt.
- sørget for at arbeidskontrakter til underleverandørens ansatte var i tråd med arbeidsmiljøloven og bedriftens tariffavtale.
- sikret at avtalen ble konfidensiell og hvordan eventuelle tvister skulle søkes løst.
Som resultat ble begge partene veldig fornøyd med bistanden de fikk fra vårt kontor.
Enten man skal kjøpe opp, overdra eller starte en virksomhet er det avgjørende for suksess å utarbeide gode og grundige kontrakter. Ved å ta kontakt med oss vil du kunne forhindre fremtidige konflikter, og i beste fall rydde de av veien før de oppstår. Med vår erfaring og fagekspertise ser vi potensielle utfordringer og kommer med råd for at du skal kunne realisere suksessen. Les mer om dette på våre sider Bedrifts-advokatene.