Vi sikret en ryddig nedbemanning for vår klient
Vår klient hadde et avdelingskontor som gikk med underskudd, og ville ha bistand til å foreta en ryddig nedbemanning. Vår oppgave var å påse at krav til saklighet i arbeidsmiljøloven var oppfylt og å dokumentere at vår klient ikke hadde «annet passende arbeid». Dette er fordi man etter arbeidsmiljøloven § 15-7 som hovedregel kan si opp noen dersom man ikke har et «annet passende arbeid» i virksomheten å tilby arbeidstakeren.
Vår klient fikk også veiledning i hvordan styret må behandle saken om nedbemanning, hvor hele bedriften må vurderes under ett, samt hvordan det skapes notoritet/etterprøvelighet om vurderingene/ beslutningene.
Vi lagde også en plan for:
- hvordan ledelsen skulle drøfte nedbemanningsprosessen med de tillitsvalgte,
- hva ledelsen måtte informere om,
- hvordan ledelsen hadde kommet frem til at det akkurat var denne avdelingen som skal legges ned (utvelgelseskrets og utforming av utvelgelseskriterier),
- hvordan informasjonen til de ansatte skal være,
- formkrav,
- i hvilket omfang det må være individuelle drøftelsesmøter,
- og skriftlighetskrav til drøftelsesmøtene.
Når det kommer til selve oppsigelsen er det strenge og absolutte krav, noe vår klient fikk god bistand til, slik at de slippe unødvendige arbeidsrettssaker i ettertid.
Et annet viktig moment de fikk hjelp til er fortrinnsrett ved nyansettelser og dokumenthåndtering gjennom hele prosessen.
Denne saken viser tydelig at nedbemanning er en meget omfattende prosess der det er lett å trå fei. Vår klare oppfatning er derfor å la seg bistå av vårt advokatkontor i slike saker. Ved å bruke litt tid og ressurser på å sikre gode avtaler og regeletterlevelse, kan man gjerne spare seg og firmaet sitt for mye tid og penger i fremtiden.
På advokatsidene.no kan du også lese om: